Vi startede med at snakke om, hvorfor man skal undervise i evolutionen (udover at det står i fællesmål) Det satte en god lille diskussion i gang.
Som det fremgår af billedet fik vi et ark med forskellige elevudtalelser på bl.a. "Vi er i familie med aberne." "Muldvarpen er blind, fordi den lever under jorden." "Giraffen har tilpasset sig miljøet." Vores opgave var så at snakke om og diskurere, hvordan vi ville forholde os til disse udsagn, hvis de kom fra vores elever midt i timen. Der blev samlet op fælles, hvor vi alle var enige i, at det kommer an på situationen. Det var jo ikke forkerte udtalelser, hvis eleverne forstod dem rigtigt. Jo, vi er i familie med aberne, men ikke sådan at de er vores brødre og søstre. Vi er også en abe-art, - en primat. Så på den måde er vi i "familie" med aberne.
Efter denne øvelse og oplæg fra Karsten Elmose Vad fik vi en anden opgave, hvor vi skulle forklare hvordan dyrene havde udviklet sig evolutionsmæssigt.
Her er de to sider, vi fik til vores opgave.
Arket til ventre er en beskrivelse af vores dyr: Birkemåleren, som er en natsværmer.
Arket til højre viser de spørgsmål vi skulle svare på.
Hos birkemåleren er der to grundfarver: en hvid og en sort.
Der i mellem er der et hav af variationer. Det er denne variation, som gør at arten overlever, når miljøet ændre sig (som her i 1848 til 1895 med industrialiseringen). Der sker en naturlig selektion, hvor de hvide pludselig blev de svageste, fordi de blev tydelige på de sorte træstammer, og så blev de spist.
Her ses den hvide og sorte grundfarve til venstre og højre. I mellem ses variationerne. |
Besøget hos zoologisk museum var meget inspirerende. Især hvis man kunne bruge noget af det i Knuthenborg. Jeg tager nok derop igen, for vi så kun halvdelen af udstillingen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar