- Sådan så lektierne ud til i tirsdags.
Her ses et skema over forskellige kromosomafvigelser og hyppigheden af disse |
Der blev læst om karyotyper, som er antallet af kromosomer sat ind i et skema. Et normalt menneskes karyotype skrives 46,XY for en mand og 46,XX for en kvinde. 46 er antallet af kromo-somer (23 fra faren og 23 fra moren) og XY eller XX er kønnet, som bestemmes af kromosompar nr. 23. Hvis man har en kromosomafvigelse, så har man enten for mange kromosomer eller for få. For en person med Down syndrom skrives karyotypen som 47,XY + 21 også kaldet trisomi 21- Down.
+ 21 indikere at det er kromosom 21, der er for mange af. Med teknologien i dag kan man meget tidligt i fosterstadiet (12 graviditetsuge) se ved ultralydsscanning om fostret har en kromosomafvigelse. Ved en positiv prænantal diagnostik (før fødsels diagnose) får forældreparret tilbudt en provokeret abort. Disse aborter sætter gang i en større etiks debat. Jeg er selv tilhænger af muligheden for abort, men kan godt se det problematiske i, at man, før et barn er født, bestemmer, om det er værdigt nok til at leve eller ej.
- Puhh så blev det hele lige lidt alvorligt.. Denne etiske problematik kom vi desværre ikke meget ind på i klassen. Vi brugte meget tid på kromosomerne; på hvilke afvigelser man kan have, og hvordan de påvirker vores udvikling. John gav os en artikel om GMO-foder til kyllinger. (Danske kyllinger skal spise GMO-foder i Berlingske) Udfra denne artikel skulle vi lave et undervisningsforløb i skitseform på 12 x 45 minutter. Min gruppe valgte at lave det på 6 x 90 minutter i stedet for.
Undervisning til 9 klasse i
Evolution, genetik og bioteknologi
- fra
hverdagsforståelse til naturfaglig forståelse.
Formålet med undervisningen er, at eleverne opnår et kendskab til genteknologiens anvendelse, samt bruger faglige begreber.
Der er taget udgangspunkt i følgende slutmål efter 9. klasse:
- forholde sig til bioteknologiers anvendelse og betydning for den enkelte, samfundet og naturen.
- undersøge og forklare almene biologiske processer i fødevareproduktionen
- anvende et hensigtsmæssigt fagsprog
Til hver lektion har nogle fagbegreber som eleverne skal arbejde med og sætte ind i et begrebskort.
6
dobbelt lektioner:
1
gang:
Intro
til GMO
Udlevering
af artikel
Begrebsforklaring
ud fra hvad eleverne ikke forstår.
Begreber:
Genmodificerede
organismer
Økologi
Gensplejsning
Biodiversitet
Begrebskort:
Kunne
trække koblinger mellem celle – cellekerne – kromosom – DNA –
gener
2
gang:
Intro
til celler med fokus på kromosomer og DNA
Lave
modeller som giver dem forståelse for DNA
Intro
til gener
Lave
Mendels ærteblandingsskema
Begreber:
Celle
(også kønsceller)
Cellekerne
Kromosomer
DNA
Gener
Recessiv
Dominant
Genotype
Fænotype
3 gang:
Opsummering
af celler, evt. ved fremlæggelser
Intro
til GMO – gennemgang af teorien bag og hvordan man gør
Smage
og se grøntsager øko og ikke øko.
Begreber:
Celler, DNA, Gener, Recessiv, Dominant, Genotype, Fænotype,
Genmodificerede organismer, Økologi, Gensplejsning, Biodiversitet
4
gang:
Gæstelærer
som er for GMO (f.eks. en landmand)
Gensplejsningsfilm
Begreber:
Gener
DNA
Plasmid
Gensplejsning
5
gang:
Gæstelærer
imod GMO (f.eks. fra greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening)
Læse
om og se på kloning, donorgrise
Begreber:
Kloning
6
gang:
Gå
på www.etiskraad.dk og læse
om artikler som læreren finder velegnede til afslutning af forløbet.
Læse artiklen igen.
Debat for og imod GMO-foder
Afslutning med begrebskort
Kunne
trække koblinger mellem celle – cellekerne – kromosom – DNA –
gener – gensplejsning – plasmid
Nu venter jeg så bare på, at jeg kan komme til at undervise i det!
Nu venter jeg så bare på, at jeg kan komme til at undervise i det!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar