Fredag d. 10 januar var vi på seminariet og havde om DNA og RNA.
Puhh, her er noget, der virkelig skal læses op på! Det er svært...
Herefter skulle vi gøre os nogle tanker om brugen af denne model i undevisningen i folkeskolen. Disse tanker kommer her:
Undervisning
i 9 klasse i DNA, RNA og proteinsyntese
ved brug af et
DNA-molekylesæt
DNA,
RNA og Proteinsyntesen
Evt. som et tværfagligt
forløb med fysik/kemi
Fordele
ved brug af et købt modelsæt:
- Det gøres klart for eleverne, at baserne ikke sættes tilfældig sammen. Men at parrene godt kan komme i vilkårlig rækkefølge.
- Det kan give eleverne et billede på, hvad der sker ved en mutation.
- Det giver et godt billede af, at DNA-molekylet er en rummelig opbygning.
Ulemper:
- Det kan gå for meget byg-og-leg i det i stedet for byg-og-lær. Det kan evt. løses ved at sætte tid på aktiviteten.
Undervisningsforslag:
Det
skal gøres meget tydeligt for eleverne hvilke dele af sættet, der
er en del af DNA'et. De gennemsigtige plastikperler, metalstangen og
foden er kun med for at synliggøre DNA-molekylet. Når modellen er
samlet bør man tage stang, perler og fod væk, så molekylet ligger
frit.
Målene
skal være tydelige også for eleverne.
Hvis
vi selv skal undervise i det:
- Man kunne få eleverne til at lave stopmotion eller drama over DNA'ets opbygning. På den måde kan man også få dem til at splitte molekylet op og lave replikation, transskription og translation.
- Ved stopmotion kan eleverne bruge begreberne mens de laver filmene. Så skal de heller ikke bekymre sig om at kunne huske det korrekte ved en fremlæggelse. De husker måske også begreberne bedre ved det grundige arbejde med filmen.
![]() |
Celle, cellekerne, kromosom og DNA |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar