Biologi for snegle

Biologi for snegle

fredag den 11. oktober 2013

Praktikforberedelse, trinmål, fællesmål, ckf'er og efterårsferie!

Sidste dag inden ferien. Sidste dag inden praktikken (næsten).

Heldigvis føler jeg, at jeg har styr på det. Jeg skal i praktik på Lundby Efterskole i dansk og biologi, og så skal jeg være med på deres dramahold. Det bliver rigtig rigtig spændende at komme igang.
Dansk har jeg styr på, og det var heller ikke særlig svært at planlægge. Her kan jeg godt mærke, at jeg har planlagt dansk undervisning i de tre foregående praktikker. 

Biologi.... Det har været lidt af en udfordring, fordi jeg aldrig rigtig har planlagt et biologiundervisningsforløb. Jeg har lavet lidt i Knuthenborg, men der har fokus mest været på, om eleverne synes, det er fedt. I en praktikperiode er der andre ting, som også spiller ind. 
Første skridt på vejen er formålet med undervisningen. 
- Hvorfor skal eleverne lave, det de skal lave?

Jeg har fra praktiklæreren fået frit spil. Derfor har jeg valgt forbrug, miljø og forurening, som så bliver kørt over på bæredygtighed og biodiversitet.

Her har jeg valgt at kigge på følgende trinmål for 9. klasse.

Trinmål til forureningsforløbet:
  • vurdere anvendelse af naturgrundlaget i perspektivet for bæredygtig udvikling og de interessemodsætninger, der knytter sig hertil (fælles med fysik/kemi og geografi)
  • forklare årsager, betydning og foranstaltninger i forbindelse med miljø- og sundhedsproblemer såvel lokalt som globalt
  • vurdere aktuelle løsnings- og handlingsforslag vedrørende miljø- og sundhedsproblemer samt analysere tilhørende interessemodsætninger.
Trinmål til bæredygtighed og biodiversitetsforløbet:

  • beskrive den biologiske betydning af energistrømme samt udvalgte kredsløb i forskellige økosystemer
  • beskrive hovedtræk af nitrogens kredsløb i naturen og problemer, der knytter sig til brug af nitrogenholdig gødning i moderne landbrugsformer (fælles med fysik/kemi)
  • forklare årsager og virkninger for naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer og deres betydning for den biologiske mangfoldighed
På baggrund af disse trinmål er jeg kommet frem til følgende formål:

Mål: Formålet med undervisningen er, at eleverne opnår en forståelse for, at de selv er med til at påvirke naturen omkring dem.
Der er en debat i gang om miljøbelastning både lokalt, nationalt og globalt. Det er vigtigt, eleverne bliver gjort beviste om denne debat, og at de derved finder deres eget ståsted.

Formål for faget biologi stk. 3:
Elevernes ansvarlighed over for natur, miljø og sundhed skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til spørgsmål om menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt”  (http://uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Biologi/Formaal-for-faget-biologi)

På baggrund af alt dette har jeg nu planlagt de første 2 x 90 minutter. Det bliver spændende.... Jeg har planlagt resten af praktikken meget overfladisk, fordi min erfaring siger mig, at planerne næsten aldrig holder 100%. Så er det smadder ærgerligt at have planlagt en masse, som man ikke når.

Nu skal jeg bare i gang!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar