Det hele handler om biodiversitet: at gøre naturen mangfoldig. Dyrene og planterne skal bevares for, at kredsløbet kan hænge sammen.
En af måderne at gøre det på er ved at lave vandhuller og søer. Jimmi fortalte, at de blandt andet havde lavet to forskellige søer lige ved siden af hinanden. Den ene sø var der vand i hele året, men den anden sø tørrede ud efter hver sommer, for så at bliver fyldt op igen i foråret. Det var smart, fordi i søen med vand hele året vil der med tiden komme fisk i. Disse fisk kan så spise de frøer og haletudser der også vil dukke op. Men i søen, som tørrer ud, vil der ikke kunne leve fisk. Fisk kræver vand konstant, hvorimod frøer og haletudser (når de har fået ben) godt kan komme videre fra en udtørret sø. Dvs. at søen som tørrer ud er et ideelt levested for haletudser. De bliver i hvert fald ikke ædt af fisk :)
Søen på billedet her er en sø til ære for løvfrøen. 14 dage efter den var lavet, sad den første frø og kvækkede! - Ret fedt!
Det vil man også sagtens kunne få en flok elever til at se meningen i. Måske endda selv lave en sø. Hvis skolen har mulighed for det, ellers kunne man tale med en landmand eller andre, som har meget jord. De kunne godt ske at have et stykke land, som de ikke kan dyrke på. - En temadag :) Det kunne virkelig være fedt at prøve en dag.. Så må vi se om jeg husker det til den dag, hvor jeg sidder til et møde og bliver spurgt om jeg har nogle ideer til emner!
Nå, kom vist ud på et lille sidespor..... Efter vi så på vandløb og en ny plantet egeskov (med agern samlet fra egetræer i lokalområdet, for at gøre skoven så "rigtig" som muligt. Billedet til højre er et lille egetræ) gik vi videre ned til en anden sø, hvor vi fiskede efter smådyr og insekter. Den øvelse/aktivitet var og er meget lig det vi laver med ungerne til sommerskole i Knuthenborg. Finde dyr og bestemme dem for at kunne sige noget om søens renhed. Det var en ganske fin øvelse, men den virkede desværre lidt forjaget. Min fornemmelse er at Jimmi og Elise ikke lavede den her slags ture særlig ofte. Så de havde lidt svært ved at vurdere tiden fra sted til sted. Måske skulle vi havde set på færre vandløb og så brugt mere tid på insekterne.?! Vi nåede også at blive meget sultne... (og man skal ikke bruge ord som pause eller frokost, hvis det ikke kommer til at ske inden for overskuelig fremtid. Så skal man nok sætte et cirka tidspunkt på. Min koncentration faldt i hvert fald drastisk efter kl 12)
Men det var en meget spændende tur, hvor jeg igen kan drage nytte af min DN-tur til Langeland i sommers. Vi så nemlig også på flere overdrev, hvor der gik køer og græssede. De gik der af flere grunde, for at få mad men også for at holde bevoksningen nede, så der blev plads til dyr og planter, som bedst kan lide en lav vegetation.
Søde dyr og et flot stykke arbejde der bliver gjort for at opnå en høj biodiversitet.
Det var meget interessant at se, hvordan de inddrager lokalbefolkningen i naturgenopretningen.
Køerne var der en lokal "græsningsforening", som sørgede for.
En restaurering af et vandløb havde de fået en lokale SFO til at passe og pleje. - Hvilket jo er en genial måde at få børnene til at passe på naturen. Der var simpelthen lavet et skema over hvornår børnene skulle rydde op i vandløbet. De skulle fjerne skrald og store grene. Det må også give børnene en bevisthed omkring deres egen færden i naturen.
- De smider nok ikke affald i et andet vandløb efter de har ryddet op i deres eget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar